torsdag 11 december 2008

Matvraket Ramses

Från matvägrande Ramses till matvraket Ramses har gått fort. Nu är han en riktig tiggis och sedan jag bytt foder till Purina Pro Plan har han inte lämnat en smula och tarmarna verkar fungera bra. Inte bajs a'la mount everest som det var när han provade Magnussons. Skönt att man landade i matträsket till slut. Nu kan jag lugnt ge honom det här fodret minst till ett års ålder.
Han har blivit en riktig tiggis vid matbordet också. Vi som inte ens gett honom särskilt mycket vid bordet, men dom lär sig fort. Sen är det väl intressant när matte och husse påtar med nåt där uppe på bordet.

Nu ikväll när jag tänkte ta en kvällspromenad med Ramses visade han tydligt att ut ville han inte! När reflexvästen åkte fram gömde han sig vid husse och tittade ömkligt på mig. Inte mig emot att slippa regnet och leran. :) Istället passade vi på att träna lite klickerträning. Tänkte jag skulle lära honom apport lite mer ordentligt. Började med en boll, men den var för kul så han tuggade mest på den och släppte den. Vi har tidigare tränat loss, så han vill bara släppa hela tiden. Så jag tänkte att det är väl lika bra att börja på nåt som inte är så tugg- och busvänligt, en stålapport! Klickade först så fort nosen var i närheten av apporten, sedan när den var i mitten och till sist när han öppnade munnen. Det gick riktigt bra. Han fattade galoppen! Fick honom inte riktigt att hålla den, men tar allt i små små steg så han inte tappar intresset. Han öppnade munnen och greppade den i alla fall till slut och i förlängningen ska jag få honom hålla den en längre tid.

Hundsport kom igår och var full av utställningar!! Vi kommer inte ligga på latsidan i vår inte. Kommer vara minst en i månaden oftast fler. 10 januari blir det Nyköping, i februari var det 2 st i Sollentuna, i mars en till i Sollentuna, i april 'Lilla Stockholm' och en i Västerås, i maj en i Täby och Österbybruk och sedan sommarens alla utställningar!!! Har kanske inte råd att åka på alla, men ska absolut på de närmast. Hoppas vi ses där!!!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Hundcafet vid Karlaplan heter Himmelska Hundar, man går upp Valhallavägen vid t-banestation Karlaplan och vidare uppgång Tessinparken. Gå sedan upp genom Tessinparken och snart ser du cafet på vänster sidan längst ner i ett höghus. Kanonbra och trevlig personal! :) Btw, vilken var utställningen i Täby och Sollentuna? Jag har bara hittat Grand Danoisklubbens inoff...eller det kanske var valputställningar? Min lurv är ju 18mån...
    Ha det bra!
    Mvh,

    SvaraRadera