onsdag 22 oktober 2008

Underbar höstpromenad på Långholmen

På lunchen idag träffade vi en kennelbror, Rex Ventors Orion, i kronobergsparken. De var så lika! Hade ungefär samma tecken och färg. Tror jag fick mig en ungefärlig uppfattning om hur Ramses kommer se ut om 1,5 år. Bilder finns i bildspelet nedan.

Efter skolan bestämde jag mig för att ta en promenad på långholmen, och jag hade tagit finkameran med mig. Det är så vackert där och perfekt att träna lösträning. Dessvärre får jag sällan chansen att gömma mig för Ramses för att han ska lära sig att hålla reda på mig. När vi går utan störningsmoment lämnar han inte min sida. Så när vi träffade en Basset och det blev naturligt att vi skulle gå åt varsitt håll, tänkte jag, nur får jag passa på. Han var ju lite distraherad av hunden och jag gick åt andra hållet och visslade. Sa åt bassetens matte och husse att om han inte kommer, så kommer jag strax efter och hämtar honom. Så visslade jag en gång till medan jag kikade fram bakom ett träd. Ingen hund. Terrängen var rätt så kuperad och jag stod precis bakom ett krön. Efter en kort stund kommer bassetens husse med Ramses halsband i handen och säger; du får nog hämta honom, försökte leda honom rätt, men han slet sig. När jag kommer fram bakom krönet hör jag ett högt yl/skrik i busken och min första tanke var, 'nu har han brutit nåt!' Jag frågar honom, 'oj, vad hände?' Han säger, 'nä, han är nog bara ensam'. Jag visslar igen, för att han ska lokalisera mig. Sedan ser jag honom springa mot vattnet, jag inbillar mig att han haltar, och Ramses kastar sig ut i vattnet (!) och börjar simma utåt! Jag ropar, 'här är jag!!' Efter 5-10 meter vänder han och hittar mig. Gissa om Ramses var mammig efter det.
Jag vet inte om det var vinden som fick visselljudet att låta som det kom utifrån vattnet, eller om han bara fick panik när han upptäckte att jag var borta som fick honom att kasta sig ut i vattnet. Mitt hjärta gjorde i alla fall några volter där och säkert hans med. Men två saker fick vi ut av'et, jag fick veta att Ramses kan simma och Ramses fick sig nog en liten 'hålla-reda-på-matte-läxa... :)


Klicka på bildspelet för att se hela albumet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar