onsdag 17 september 2008

Ramses ratar maten



Inte mycket mat som glider ner i Ramses mage inte, förutom köttbullar. Han hade nog helst ätit på en fyrstjärnig restaurang om han hade fått bestämma. Man ska ju inte blanda ut maten med en massa så jag har undvikit in i det längsta, men kunde inte låta bli att prova att ha på lite fil på maten. Problemet är att det fungerar, i ett par dar... Ramses matkarriär började med uppblött foder, det ratade han ganska fort. Sedan fick han torra bitar med vatten på. Det gick bra, i ett par dar. Sedan fick han torrt och aptiten kom tillbaka, i ett par dar. Unt so weiter... Han är ju rätt så smal också, men jag borde väl inte oroa mig... Men tankarna går till foderbyte. Jag ger (eller slänger bort det mesta blir det ju) honom Advance tills denna 15 kilos säck är slut och sen provar jag nåt ur foderdjungeln. Försökte sätta mig in i den innan jag fick hem honom och läste en del om Orijen. Det verkar bra, men är lite för outforskat för att jag ska våga mig på det. Dessutom läste jag på någon amerikansk Food analysis site att det var ett toppen foder, men inte till storvuxna valpar. Rekommendationerna lutar åt Eukanuba. Ett väl beprövat kvalitetsfoder ser det ut som i mina ögon. Vi får väl se vad Ramses har att säga i den frågan.

En annan indikation till foderbyte är kanske pälskvalitén. Man kan kanske inte tala om pälskvalité på en 11 veckors valp, men han är så kal. Det är dom kanske, men på armbågarna och haserna är han kal och fnöskig. Har fått tips nu om tjärsalva. Tack! En fattig student som jag har inte råd med Elisabeth Ardens 8 hour cream. ;)

Jaaa, man har ju inte haft ridgeback tidigare så det är tur att man har folk att fråga som har haft det... Utan er hade jag nog slitit mitt hår. Tack igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar